Mentalni trening

Vježbe disanja

nadvladavanje psihofizičkog stresa kroz osnovne tehnike disanja

Autor: Siniša Knežević

Vrijeme čitanja: 3 min.

Učinkovitost disanja može se povećati nefizičkim aktivnostima uvodeći vježbe disanja u svoje programe treninga. .

Disanje je najvažnija stvar u životu! Bez hrane možemo i mjesec dana, bez vode i do tjedan dana, ali bez kisika rijetko tko može izdržati više od 3 minute. Sva hrana koju unesemo u organizam pretvara se u energiju u stanicama vezujući ugljik s kisikom. Ljudski organizam je jedna sofisticirana peć i kako plamen u peći možemo regulirati količinom zraka tako i „plamenom“ u tijelu možemo upravljati s količinom i ritmom disanja.

Pri fizičkim aktivnostima disanje se automatski usklađuje s potrebama tijela za kisikom. Pri jačim i težim naporima disat ćemo ubrzano i dublje kako bi što veća količina kisika dospjela u tijelo.

Ako je čovjek utreniran kasnije će se uspuhati ili zadisati, ili, drugim riječima razmjena kisika i ugljikovog dioksida je učinkovita, a iskoristivost molekula kisika maksimalna. Utrenirana osoba odlikuje se niskim brojem otkucaja srca u mirovanju, manjim brojem udaha/izdaha u minuti, a shodno tome i radno opterećenje je manje nego kod osobe koja nije utrenirana.

Povećanje učinkovitosti disanja

Učinkovitost disanja može se povećati nefizičkim aktivnostima uvodeći vježbe disanja u svoje programe treninga. Svjesno disanje vodi smirenju uma, povećava koncentraciju i svjesnost okoline, povećava iskoristivost udahnutog zraka. Vježbe disanja korisne su ne samo u aerobnim sportovima nego i anaerobnim te u svakodnevnom životu. Uvriježilo se mišljenje da vježbe disanja potječu iz istočnjačkih meditativnih praksi yoge, iz budizma i hinduizma. Iako je u sustavima yoge do detalja razrađena teorija disanja kroz tehnike pranayame, ovladavanje disanjem nije indijska tvorevina. Vježbama disanja bavili su se i na zapadu, u samostanima katoličke i pravoslavne tradicije. Jer, naposljetku, tko je otkrio disanje? Svaka osoba ima svoju tehniku disanja, a kako do nje doći tu vam mogu pomoći neke opće činjenice i učitelj/trener/majstor koji vas upućuje kako da prepoznate svoj način disanja.

Upada odmah u svijest poveznica duhovnog mira i disanja. Jeste li kad vidjeli ili čuli zadihanog sveca ili razmetljivog majstora kung fua? Majstori borilačkim vještina idealan su primjer kako mirnoća duha rađa vanjsku snagu i kontrolu situacije. Ista načela mogu primijeniti u svakoj aktivnosti.

Dišite svjesno

Prva vježba koju ću vam dati jest ‘svjesno disanje‘ kako sam ju nazvao iako se može naći i pod drugim nazivima:

Zatvorite oči, i dišite na nos…polako smirujte dah, kada udahnete na sekundu zadržite dah, napunite prsni koš, potom polako izdahnite prazneći sav zrak iz pluća. Prilikom disanja koncentrirajte se na ulazak zraka kroz nos, vizualizirajte kako okolina ulazi u vas, i kako ste vi djelić okoline, budite kao kocka leda koja se topi u vodi. Prilikom udisaja osluškujte zrak, zrak u nosnicama stvara zvuk, slušajte taj zvuk. Isto tako slušajte zvuk kada zrak izlazi iz vas.  Ovu vježbu radite desetak minuta

Odahnite

Slijedeća vježba je ‘vježba za odahnuti‘, i prirodna je i spontana kao takva. Koliko puta ste u nekoj situaciji duboko udahnuli i naglo izdahnuli? To je ta vježba koja se spontano čini nakon neke teže situacije ili obavljenog posla. Ovu vježbu radite svaki put kada ste u nekoj blokadi, pred bilo koju stresnu situaciju, napor, ili jednostavno kao svakodnevnu vježbu u trajanju po par minuta.